DI L’OPRA DI PUPI
Eccu alcuni dî sceni cchiù mpurtanti e icònichi dâ tradizzioni dî pupi siciliani. Sti spittaculi epichi sunnu ispirati a puemi cavallereschi comu la Canson di Roland, Orlando Furioso e Orlando Innamorato, e portunu supra lu palcu battagghi, amuri, tradimenti e sacrifici ca sìmmuluggiunu li valuri dâ cavallerìa e la cummattimenta tra cristiani e saracini.
Sti sceni rapprisentunu li temi funnamintali dâ tradizzioni dî pupi siciliani: amuri e duluri, lealtà e tradimentu, curaggiu e sacrificiu. Attraversu sti rapprisintazzioni, li pupi siciliani cùntanu storii ca pàrranu nun sulu d’eroi, ma puru d’emuzzioni e valuri univirsali, criannu nu liami cu pùbbrici di tutti l’età.

LA BATTAGGHIA DI RONCISVALL
E’ la scena cchiù canusciuta dâ tradizzioni dî pupi siciliani e rapprisenta lu pinàculu dû valuri e dû sacrificiu dî paladini cristiani. Duranti sta battagghia, li paladini di Carlumagnu vennu attaccati dî mauri nti n’imboscata urganizzata dû tradituri Ganu di Maganza
- Dittagghi dâ scena: Orlando e li sò cumpagni cummàttunu ‘nzinu â fini contra li forzi nimici, rifiutannu di arrinnìrisi. Orlannu, ora firitu e vicinu â morti, â fini cerca di rumpiri la sò spata Durlindana accussì ca non casca ntê mani dî nimici, e sona lu cornu pi avvirtiri Carlu Magnu, ma ora è troppu tardu.
- Significatu: la scena a Roncesvalles simmulizza lu sacrificiu, la lealtà e lu tradimentu, temi cintrali ntâ tradizzioni dâ cavallerìa. È n’appellu â lealtà ô ‘mpiraturi e ô curàggiu d’affruntari a morti cu l’onuri.

LA PAZZIA DI ORLANDU
-Doppu ca scoprìu ca Angelica, lu sò granni amuri, s’è maritatu cû giòvini moru Medoro, Orlando si fa pazzu di duluri e accumincia a vagari ntô munnu nta nu statu di pazzia.
- Dittagghi dâ scena: Orlando distrùi tuttu chiḍḍu ca c’è ntô sò camminu, pirdennu tuttu lu cuntrollu supra iḍḍu stissu. Li sò azzioni sunnu dispirati e fora di cuntrollu, mentri l’amici e li cumpagni cercunu di firmàrilu e purtarlu arrè â raggiuni.
- Significatu: la pazzia di Orlando rapprisenta l’amuri non ricivutu e lu duluri ca pò causari. È puru na crìtica dâ fraggilità umana davanti a sintimenti ntensi, ca mancu nu granni eroi non pò cuntrullari.

LU DUELLU TRA ORLANDU E RINALDU
- Orlandu e Rinaldu, cugini e granni paladini, spissu si tròvunu ‘n cunflittu, suprattuttu pâ sò rivalità amurusa versu Angelica.
- Dittagghi dâ scena: chistu duellu rapprisenta nu scontru tra dui granni guerrieri unni valuri e passioni si cumminanu câ rivalità. Puru si sunnu dû stissu latu, li dui sunnu purtati via dâ ràggia e dâ cuncurrenza.
- Significatu: lu duellu tra Orlando e Rinaldo simmulizza lu cunflittu tra li ligami familiari e li disii pirsunali. È nu cunfrontu tra orgògliu e onuri ca mustra comu li passioni ponnu cacciari puru l’alliati cchiù fideli.

L’INCONTRU TRA BRADAMANTE E RUGGERO
- L’incontru tra lu guerrieru cristianu Bradamante e lu cavaleri sarausanu Ruggero è na scena rumàntica e simmòlica, ca porta â nascita di n’amuri trabbuccanti tra dui pirsuni appartinenti a lati opposti.
- Dittagghi dâ scena: Bradamante e Ruggero s’incontrunu ntâ battagghia, ma finìsciunu pi ‘nnamuràrisi. Ruggero, nizziarmenti liatu â causa saracina, dicidi di cunvirtìrisi ô cristianèsimu pi èssiri cu Bradamanti.
- Significatu: chista scena sìmmulizza la pussibbilità di riconciliazzioni e l’idèa ca l’amuri pò supirari li barrieri riliggiusi e culturali, spianannu la strata a nu munnu cchiù armuniusu.

LA VINNITTA DI FERRAU‘
- Ferraù, nu cavaleri moru, giura di vinnicàrisi contra Orlandu pâ morti di sò cucinu Argalia, e addiventa unu dî nimici cchiù tistardi dî paladini
- Dittagghi dâ scena: La scena prisenta na cummattimenta accidintali, unni Ferraù sfida Orlando a nu duellu senza limiti, dimustrannu lu sò valuri e l’òdiu pi l’eròi cristianu.
- Significatu: la scena dâ vinnitta di Ferraù rapprisenta unuri e orgogliu. Ferraù è dispostu a fari tuttu pi vinnicari lu cucinu, facennusi na figura tràggica e fideli ô sò pòpulu.

LU TRADIMENTU DI GANU DI MAGONZA
- Ganu, unu dî paladini di Carlumagnu, tradisci li sò cumpagni alliànnusi chî mori e urchistrannu l’imbuscata a Roncesvalles.
- Dittagghi dâ scena: Ganu truffa Carlu Magnu e l’àutri paladini, pruvucannu na traggedia. Stu tradimentu porta a la morti di Orlannu e di tanti àutri cavaleri.
- Significatu: Ganu di Magonza rapprisenta lu tradituri pi eccillenza. La scena dû sò tradimentu è na crìtica dâ dislealtà e dû putiri distruttivu di l’invidia e di l’avidità.

VIAGGIU DI ASTOLFO A LA LUNA
- Astolfu, unu dî paladini cchiù stravaganti e brillanti, fa nu viaggiu ntâ Luna pi ricupirari la sanità di Orlando.
- Dittagghi dâ scena: cu l’aiutu di n’ippogrifu, Astolfu arriva â Luna, unni attrova tutti li “sensi” pirduti di l’òmini, puru la raggiuni di Orlando. È n’impresa surrealista e simmòlicamenti carica, spissu rinnuta cu n’effettu spittaculari.
- Significatu: lu viaggiu â luna è na metàfura pâ ricerca dû significatu e dû cuntrollu supra li passioni umani. È na scena ùnica ca porta nu toccu di fantasia e surrealismu ntô munnu dî paladini.

LA MORTI DI RUGGERU
- Ruggeru, doppu aviri vissutu assài avvinturi e truvatu la paci ô latu di Bradamante, muri tragicamenti, certi voti ammazzatu ntâ battagghia o vittima dû tradimentu.
- Dittagghi dâ scena: La morti di Ruggeru è n’eventu tristu e simmòlicu, ca spissu chiudi na storia di riconciliazzioni tra dui munni.
- Significatu: la morti di Ruggeru simmulizza la fini di n’èbbica e lu prezzu dâ paci tra cristiani e saracini. È nu mumentu drammàticu ca rapprisenta lu sacrificiu e la vulnerabilità di l’eròi.

L’ ADDIU DI ANGELICA
- Angelica, doppu aviri criatu cunfusioni ntra li paladini pû sò amuri cuntistatu, â fini abbannuna lu munnu dî cavaleri pi vìviri la sò storia d’amuri cu Medoro.
- Dittagghi dâ scena: Nna chista scena, Angelica si nni va lassannu Orlando e Rinaldo cu lu cori sfracicatu, purtannu cu iḍḍa n’immàggini di biḍḍizza e misteri ca lassa nu sensu di malincunìa.
- Significatu: l’addiU di Angelica rapprisenta la natura elusiva di l’amuri e di l’idializzazzioni. È nu sìmmulu di libbirtà pirsunali e dâ ricerca dâ felicità, a priscìnniri di l’aspittatìvi di l’àutri.

LU GIURAMENTU DI PALADINI
- Ntâ sta scena, li paladini giuranu fidiltà a Carlu Magnu e s’impegnunu a difènniri lu mpiru contra li Mori. È na scena curali e patriòttica, ca spissu grapi o chiudi li spittaculi.
- Dittagghi dâ scena: li cavaleri s’arriunìsciunu ntunnu a Carlu Magnu, dichiarannu la sò lealtà e ditirminazzioni. Ogni paladinu prumetti di cummàttiri pâ giustizzia e di prutèggiri li dèbbuli.
- Significatu: lu giuramentu rapprisenta l’unioni e la fratillanza tra cavaleri, sìmmulu d’unuri e sulidarità. È nu ricurdamentu dê valuri funnamintali dâ cavallerìa e dâ lealtà.

LU DUELLU SUPR’A L’ISULA DI LAMPEDUSA
-Lu duellu tra tri paladini cristiani e tri saracini a Lampidusa è n’episodiu tìpicu di rapprisintazzioni cavallireschi siciliani e napulitani, ispiratu ê cicli carulinci e a l’atti di Orlannu e Rinaldu.
-Lu cuntestu dû duellu: li paladini di Carlu Magnu cummàttunu contra li saracini pi difènniri lu cristianèsimu. Lampidusa, essennu n’ìsula stratèggica dû Miditirràniu, rapprisenta lu locu idiali pi nu scontru simmòlicu tra li dui munni.
Paladini cristiani: Orlannu, Rinaldu e Astolfu, o àutri curaggiusi dâ curti di Carlumagnu.
Saracini: putìanu èssiri capi comu Rudumunti, Firraù e Agramanti, nimici ricurrenti ntê cunti cavallireschi.
-Lu significatu dû duellu Stu tipu di scena era particularmenti pupulari tra li spittatura siciliani, chi s’idintificavanu chî paladini e vidìanu li saracini comu l’antichi nimici dû cristianèsimu. Li storii di l’Opira dî Pupi ammìscanu elimenti stòrici, ligginnàrii e fantàstici, dannu vita a duelli spittaculari e spustamenti tiatrali.
